Wydział Bezpieczeństwa Informacji Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie
Kontakt z sekretariatem:
telefon - 47 811 4504
faks - 47 811 1529
e-mail: wbi@lu.policja.gov.pl
Zakres zadań Wydziału:
Prowadzenie postępowań sprawdzających i wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa kandydatom do służby lub pracy w Policji oraz policjantom i pracownikom komendy, a także prowadzenie kontrolnych postępowań sprawdzających, w przypadku ujawnienia nowych faktów wskazujących, iż osoba której wydano poświadczenie bezpieczeństwa nie daje rękojmi zachowania tajemnicy:
- prowadzenie rejestrów postępowań sprawdzających, wydawanych poświadczeń, odmów i innych rozstrzygających postanowień.
- prowadzenie i aktualizowanie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowisku, z którym wiąże się dostęp do informacji niejawnych.
Prowadzenie kancelarii tajnej komendy i jej oddziałów:
- przyjmowanie, rejestracja i wysyłanie przesyłek niejawnych,
- udostępnianie do zapoznania i wydawanie dokumentów niejawnych uprawnionym osobom,
- kontrola postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne,
- prowadzenie rejestru i zbioru obowiązujących resortowych aktów prawnych zawierających informacje niejawne wraz z ewidencją ich przydziału komórkom i jednostkom organizacyjnym.
Zapewnienie bezpieczeństwa informacji niejawnych przetwarzanych w systemach i sieciach teleinformatycznych eksploatowanych w komendzie i jednostkach podległych:
- przygotowanie, aktualizacja i przechowywanie dokumentacji bezpieczeństwa dla systemów i sieci teleinformatycznych oraz kontrola jej przestrzegania,
- opracowywanie pomocniczej dokumentacji bezpieczeństwa w postaci wytycznych pionu ochrony ujednolicających zasady ochrony i kontroli systemów teleinformatycznych we współpracy z pionem ochrony Komendy Głównej Policji.
Opracowanie i aktualizacja planu ochrony informacji niejawnych i nadzorowanie jego realizacji oraz udział w opracowywaniu planu ochrony obiektów komendy i realizacja zadań ochrony fizycznej wyznaczonych obiektów komendy, w tym administrowanie systemami kontroli dostępu oraz monitoringu wizyjnego.
Organizowanie szkoleń policjantów i pracowników zakresie ochrony informacji niejawnych poprzedzających dopuszczenie do pracy lub służby, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawnych oraz innych szkoleń dla policjantów i pracowników dotyczących realizacji zadań określonych niniejszym zakresem.
Przeprowadzanie kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, a także okresowych kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów.
Prowadzenie archiwum komendy:
- organizowanie, przechowywanie, opracowywanie i brakowanie zasobu archiwalnego komendy,
- udostępnianie zbiorów archiwalnych uprawnionym podmiotom,
- wydawanie zaświadczeń i wyciągów z akt na podstawie zachowanych zbiorów archiwalnych,
- koordynacja pracy składnic w jednostkach podległych oraz udzielanie pomocy do ich właściwego funkcjonowania.
Współpraca ze służbami ochrony państwa w zakresie przewidzianym ustawą o ochronie informacji niejawnych.
Zadania inspektora ochrony danych
- informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy przepisów dotyczących ochrony danych i doradzanie im w tej sprawie;
- monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania;
- współpraca z organem nadzorczym – Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami dotyczącymi skutków dla ochrony danych, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach;
- pełnienie roli punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.